Proces op maat: cultuurverandering

Cultuurverandering

Hoe kom je van het constateren wat niet goed gaat naar daadwerkelijke verbetering? Daar gingen we samen met de organisatie mee aan de slag. We ontwierpen gezamenlijk een traject waarin we structureel werkprocessen verbeterde en al doende kwam een cultuurverandering op gang.

Deze opdracht bij een grote corporate bestond uit meerdere subopdrachten en besloeg in het totaal 2,5 jaar. Annejet vervulde de rol van regisseur, sparringpartner en procesbegeleider. Op deze opdracht is ze het meest trots, vanwege de wijze waarop procesverbetering en cultuurverandering tot stand kwam. Van directiekamer tot werkvloer en alles ertussen in.

Het begon ermee dat de directeur met de vraag kwam of Annejet boven water kon krijgen waarom twee afdelingen niet goed samenwerkten. De start was een collectief onderzoek door alle lagen van de organisatie heen, gevolgd door een samen opgezet programma waarin op structurele basis werd gewerkt aan directe verbeteringen in de praktijk en al doende kwam een cultuurverandering op gang.

Onderdeel van het programma was ook een interventie tijdens hun “heidag”, Annejet ontwierp met ontwerper Geertje van Achterberg een spel tijdens waarbij samenwerking op de proef werd gesteld. De ervaring tijdens het spel gaf veel stof tot verder gesprek met het management team.

Annejet, hoe pak je zo’n traject aan? 

Ik ga meteen aan de slag met de mensen en alles wat er al is in de organisatie. Niet te veel analyseren, voor een ander denken en praten over. Er is vaak veel competentie, kennis en kunde in de organisatie, het is alleen de kunst om dat te ontsluiten en het volledige potentieel van medewerkers te benutten. In mijn aanpak creëer ik ruimte voor effectieve interactie, versterken onderling vertrouwen en het stimuleren van een creatieve en oplossingsgerichte mindset. Door praktische acties komt de boel in beweging en doorbreken we vastzittende en verstorende patronen. Ik zet i.s.m. kunstenaars of ontwerpers werk- en spelvormen in die tot de verbeelding spreken en het leuk maken. Mensen worden vervolgens zelf eigenaar van het traject omdat ze merken dat hun acties positief resultaat opleveren in de praktijk en daar willen ze dan meer van. Door op deze manier al doende te leren ontstaan nieuwe verbindingen in de hersenen en patronen in de interactie, zodat duurzame verandering plaatsvindt op individueel en collectief niveau. Daarnaast maak ik mijzelf graag zo snel mogelijk overbodig, door de organisatie meteen een routine te laten ontwikkelen waarin ruimte is voor vernieuwing als onderdeel van hun “business as usual”. De plek waar ze de uitdagingen van de toekomst het hoofd kunnen blijven bieden. Voor mij is het geslaagd als de verandering niet stopt bij mijn vertrek.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?
Mail naar annejet@yeds.nl om onder het genot van een kop koffie of wandeling gezamenlijk jouw vraag te verkennen.

Gerelateerde cases