Janina Schipper

Janina Schipper

Ik maak landschapskunst, tekeningen, monoprints en keramiek.



Portfolio

Looking Glass

Op uitnodiging van de IJsselbiënnale heb ik een landschapskunstwerk gemaakt voor de landtong in de Wiessenbergse Kolk in Hattem. Bij mijn eerste bezoek aan deze prachtige plek werd ik geraakt door het licht en de schittering van de zon op het water. Dit inspireerde mij tot het maken van het kunstwerk ‘Looking glass’. Het werk bestaat uit drie platen die allemaal aan één zijde beplakt zijn met spiegelend folie. Dit soort folie wordt ook gebruikt op ramen van kantoren zodat een langs lopende passant niet naar binnen kan kijken. Maar degene die in het kantoor werkt kan wel naar buiten kijken. Zo werkt dit kunstwerk ook. Als je aan komt lopen zie je drie spiegelende platen. Door de wind krommen deze platen iets waardoor de omgeving op een vreemde manier wordt weerspiegeld. Als je doorloopt kun je het kunstwerk van de andere kant bekijken. Dan zie je dat het bestaat uit verschillende tinten. Soms kun je er doorheen kijken, maar soms ook niet. Dat ligt aan de stand van de zon, de bewolking en de lichtintensiteit. Zo speelt het kunstwerk met alle facetten van het weer en nodigt het de bezoeker uit om steeds opnieuw naar hetzelfde te kijken, om te zien dat het telkens anders is.

Vijand schap

Voor de tentoonstelling VIJAND SCHAP heb ik een kunstwerk op locatie gemaakt bij Fort Maarsseveen. Dit fort is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Tijdens mijn onderzoek naar de historie daarvan stuitte ik op de Kringenwet die in 1814 in Nederland is aangenomen. In deze wet werd het vrijhouden van het schootsveld rond vestingwerken geregeld. Om elk vestingwerk werden drie verboden kringen getrokken waarin de dichtheid van bebouwing en beplanting werd bepaald. Zo kon het schootsveld in tijden van oorlog snel vrij gemaakt worden. In 1963 werd de Kringenwet ingetrokken. Hierdoor kregen steden vrij spel in het bouwen van huizen en aanleggen van infrastructuur. Daardoor is de openheid van kringen steeds minder geworden. In 2013 heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een nulmeting uitgevoerd op het percentage openheid van deze kringen. Het is interessant om te zien hoeveel procent bebouwing er rond de forten is bijgekomen. Met het landschapskunstwerk ‘Verboden kringen’ verbeeld ik de openheid van deze kringen gemeten in 2013.

Monoprints

Tekeningen

Cases met Janina Schipper