Mijn video(-installaties) gaan over de functies, verhoudingen en transformaties van (stedelijke) landschappen en de interactie van de mens met zijn omgeving. De waarde van mijn werk ligt in het vermogen om onze huidige situatie in een ander daglicht te plaatsen.
Mijn werk ontstaat door me te verdiepen in een voor mij nieuwe omgeving. Ik verzamel in dit proces persoonlijke verhalen en bestudeer sociale kwesties; een werkwijze die doet denken aan die van een antropoloog. Door het gesprek aan te gaan met gebruikers, bewoners, makers, ontwerpers en beleidsmakers benader ik het landschap vanuit verschillende perspectieven. De interviews en beelden komen samen in een ruimtelijke video-installatie waarin beschrijvingen worden vermengd met observaties, reflecties en fictie. Er ontstaat een interactie tussen meerdere schermen - een beeldrijm - waarbij tegenstellingen en samensmelting van een omgeving ontstaat. Een spanningsveld tussen wat we denken te zien, ons willen verbeelden en kunnen ervaren.
De stilte waarin mijn camera beweegt leidt de blik van de beschouwer, die ik kan laten kijken, maar zelf moet zien. De kijker nodig ik uit om na te denken over het surrealisme, de schoonheid en de complexiteit van hun omgeving.
Ik ben Mirte van Duppen, videokunstenaar met een grafische achtergrond. Filmen is voor mij een denkproces, een manier om onbekende situaties te verkennen. In mijn films analyseer ik de structuren, functies en transformaties van (stedelijke) landschappen en de interactie van de mens met zijn omgeving. Ik gebruik de werkelijkheid wat we zien en fictieve elementen wat we ons verbeelden als gereedschap voor analyse en compositie. Op een intuïtieve manier leg ik het landschap vast in bewegende fotografische beelden. Als audiovisueel kunstenaar onderzoek ik zowel het materiele, sociale en symbolische aspect van het landschap. Deze verwondering probeer ik te delen met het publiek, waarbij mijn werk eerder vragen oproept dan dat ik ze beantwoord.
In 2015 studeerde ik af aan de master Graphic Design van het Sandberg Instituut in Amsterdam, na het volgen van een bacheloropleiding Design aan ArtEZ in Arnhem.
Martin Bril: ‘Bril was een meester in het beschrijven van het kleine, het alledaagse. Jean-Pierre Geelen van "De Volkskrant" noemde hem in een postuum memorandum de chroniqueur van het hedendaagse Holland Een sobere schrijfstijl, geen mooischrijverij. Korte zinnen met veel zijdelingse observaties. “De oppervlakte is diep genoeg. Die oppervlakte is namelijk niet oppervlakkig, je kunt er een hoop aan aflezen”, zo verkondigde hij bij zijn aantreden bij de krant. Om inspiratie op te doen reisde Bril het hele land door.’
(Bron: kunst-en-cultuur.infonu.nl/biografie/57039-martin-bril-schrijver-chroniqueur-van-hedendaags-holland.html)
Armin Linke: ‘His photographs and films function as tools to become aware of the different design strategies.’
(Bron: arminlinke.com/)
Ulrich Seidl: ‘Seidl is een maatschappijcriticus, een cultuurpessimist. Hij kijkt niet alleen, maar hij kadert in en als wij als toeschouwer naar zijn films kijken voelen we onze ogen betrapt. Dat is wat je blik gevangen houdt. Wat confronteert. En wat pijn doet. Die blik tussen oordeel en barmhartigheid.’
(Bron: filmkrant.nl/_titelindex_P/8729)
Om de brug te slaan tussen mijn praktijk en het bedrijfsleven, zodat ik praktisch bij organisaties toe kan passen wat ik als kunstenaar gewend ben meer abstract te bewerkstelligen.